PODCASTMAKER
Ik ken geen énkel medium waar de band met de eindgebruiker zó sterk is als podcast.
In m’n leven heb ik meer dan duizend artikelen geschreven, voor allerlei tijdschriften. Niet meer dan een handjevol reacties kreeg ik daarop. In totaal.
Maar wanneer ik een podcast online zet, strómen berichten binnen van mensen die hun eigen ideeën, gevoelens of pijn delen. Niet zelden wildvreemden.
De allergrootste kracht van het medium is dat je de boodschap binnenkrijgt tegen of soms zelfs ín je lichaam (als je oortjes gebruikt). Intiemer wordt het niet.
Dat is een kans én een opdracht tegelijk. Wanneer een luisteraar de moeite neemt om jouw podcast aan te klikken, is het een eer dat-ie je zó dichtbij toelaat. Dan wil hij of zij je boodschap écht heel graag horen. Tegelijk geeft dat ook de opdracht om ongelofelijk zorgvuldig te zijn in je research, interview en eindmontage. Wanneer je het vertrouwen krijgt, moet je ’t ook waarmaken.